Δ. Ε. 2. ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΚΑΙ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
ΛΑΤΡΕΙΑ:
Η ευχαριστήρια , ικετευτική και δοξολογική προσέγγιση του
ανθρώπου με τον Θεό,
ΘΕΜΕΛΙΟ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ:
Ο Σαρκωμένος Υιός και Λόγος του Θεού.
Ατομικά (Ατομική προσευχή, θυμίαμα κ.α.)
ΤΕΛΕΣΗ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ:
Συλλογικά (Θ. Ευχαριστία, Μυστήρια, Ακολουθίες)
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ
·
Μυσταγωγική:
Μύηση του πιστού στη λατρεία του αληθινού Θεού.
·
Αναγωγική : Στρέφει τον πιστό προς τα άνω.
·
Πνευματική
: Γίνεται « ἐν
πνεύματι καί ἀληθεία» (Ιω.4,23)
·
Λογική
: Δεν
επηρεάζεται από άλογα μέσα
·
Ορθόδοξη : Θεμελιώνεται στην παράδοση και την
πίστη των αγίων.
ΧΩΡΟΣ ΤΕΛΕΣΗΣ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ
Ναός ( ναίω = κατοικώ) : Σ’ αυτόν "κατοικεί"
ο Θεός)
Εκκλησία
(εκ + καλώ = προσκαλώ σε σύναξη) : Σύναξη της χριστιανικής
κοινότητας
ΒΑΣΙΚΟΙ ΣΤΑΘΜΟΙ ΣΤΗΝ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ
o Αποστολική εποχή : Θεμελίωση-Συνάξεις πρώτων
χριστιανών.
o Διάταγμα Μεδιολάνων : Ελεύθερη ανάπτυξη της χρ. λατρείας
o Βυζαντινή Περίοδος : Εμπλουτισμός της χ. λατρείας
o Εικονομαχία : Καθιέρωση στη
σημερινή μορφή
o Περίοδος δουλείας : Χάνει τη λάμψη και όχι το
περιεχόμενο
o Τέλος 18ου αι.(Ησυχασμός)
:Ανανέωση στα Πατερικά πρότυπα.
ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΜΟΡΦΗ
Είναι
η ίδια με την αποστολική και βυζαντινή εποχή, και διατηρεί τη συνέχεια και την
ενότητά της.
ΛΕΞΕΙΣ ΚΛΕΙΔΙΑ: Λατρεία,
Προσευχή, Ναός, Εκκλησία
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:
Η Θεία λατρεία έχει τον τόνο της αιωνιότητας και δεν ανήκει
στην ελεύθερη ανθρώπινη έμπνευση.