Δ. Ε. 33 Ο ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ (Β΄)
ΣΚΟΠΟΙ- ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ
ΣΚΟΠΟΙ- ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ
Οι μαθητές: α)Να γνωρίσουν τη σύνθεση που επιτεύχθηκε
στο
ινδουιστικό σύστημα
β) Να γνωρίσουν τις άλλες πλευρές –
ομάδες του
Ινδουισμού, τη λατρεία
γ) Να διατυπώσουν την προσπάθεια
του Ινδουισμού για εκσυγχρονισμό και
τη σημερινή του εικόνα
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
α) Σύνθεση ντάρμα και
μόξα
·
Οι βραχμάνοι μετέθεσαν την επιδίωξη της
απελευθέρωσης από την οδύνη σε κάποια τελική ζωή στο μακρινό μέλλον.
·
Σκοπός
και επιδίωξη του ανθρώπου: Η εξασφάλιση μιας μετενσάρκωσης σε κάποια καλή
μορφή ύπαρξης, που μπορεί να επιτευχθεί με τη συσσώρευση καλού κάρμα.
·
Τρόπος
επίτευξης: Η ζωή σύμφωνα με το ντάρμα, υπακοή στους κανόνες που ίσχυαν για
την κάστα του και για το στάδιο της ζωής στο οποίο βρισκόταν.
500π.Χ.: Παραγωγή
βιβλίων(Σούτρα), που καθορίζουν τους
κανόνες που διέπουν την κοινωνική και θρησκευτική ζωή.
Η
σύνθεση ντάρμα και μόξα οδήγησε στο να προστεθεί στον άμεσο τρόπο σωτηρίας (
γιόγκα) , ο προοδευτικός (με το ντάρμα).
β) Ο Σιβαϊσμός και
Βισνουισμός
Ομάδες βραχμάνων άρχισαν να θεωρούν κάποιες θεότητες, οι
οποίες θεωρούνταν γεννήτορες του κόσμου (Σίβα,
Βίσνου, Ντέβι), ως τη μορφή του Μπράχμαν.
Σκοπός: Η
απελευθέρωση, μέσα από την ένωση με μια από τις θεότητες, από τη διαιώνιση του εγκλωβισμού στη μεταβαλλόμενη και περιορισμένη ύπαρξη
Μέσο: α) Η ίδια η
θεότητα αναλαμβάνει να σώσει τους ανθρώπους.
β) Η αγαπητική αφοσίωση του
ανθρώπου στη θεότητα (Μπάκτι Γιόγκα)
Ο Βίσνου: Εμφανίζεται
(Αβατάρα) στον κόσμο με διάφορες μορφές (Κρίσνα, Ράμα)
Ο Σίβα: Βοηθά χωρίς
μα προβαίνει σε εμφανίσεις. Λατρεύεται με διάφορες μορφές.
]
Παράλληλα συνεχίζεται η παράδοση που θεωρεί το Μπράχμαν απρόσωπο
(Βεδάντα)
γ) Ο Σακτισμός
Κέντρο: Η λατρεία
της γενεσιουργού δύναμης ή ενέργειας του Σίβα, που ονομάζεται Σάκτι (Λατρεύεται ως η θηλυκή όψη , ως
ή σύζυγος του Σίβα).
Λατρεύεται με διάφορες μορφές, όπως η φοβερή Κάλι ( η θεά που παράγει τη ζωή, αλλά
μέσω του θανάτου ξαναπαίρνει την ενέργεια που ξόδεψε, ώστε να την αναπαράγει
κ.ο.κ.).
δ) Η λατρεία
6oς μ.Χ.
αι: Μια νέα μορφή λατρείας των θεοτήτων αρχίζει να επικρατεί έναντι της θυσίας: Η ¨τιμή¨ της θεότητας.
Διάφορες
λατρευτικές πράξεις, που απομιμούνται την υποδοχή, περιποίηση και αποχαιρετισμό
ενός φιλοξενουμένου. Προσφορές τροφής, αρωμάτων κλπ.
ε) Ο Ινδουισμός στη
νεότερη εποχή
13ος-18ος
αι: Η Ινδία υπό μουσουλμανική κατοχή. Ακμή των κινημάτων μπάκτι.
19ος αι.: Επαφή
με τη Δύση και το Χριστιανισμό: Προσπάθεια αποβολής καστών.
Εκπρόσωποι:
Ραμακρίσνα Παραμαχάνσα, Μαχάτμα Γκάντι (μη
βία).
στ) Η σημερινή εικόνα
·
Η απελευθέρωση από την οδύνη της ύπαρξης
επιτυγχάνεται με δύο τρόπους:
1.
Άμεσος
τρόπος: Αγαπητική αφοσίωση ες μία θεότητα ( Μπάκτι Γιόγκα)
2.
Σταδιακός
τρόπος: Προσήλωση στο Ντάρμα
Ο Ινδουιστής δεν είναι
πολυθεϊστής. Τοποθετεί την προσωπική του θεότητα στη θέση του απολύτου και
υποτάσσει τις άλλες θεότητες σ’ αυτήν ως μορφές ή εμφανίσεις της ή δυνάμεις που
βοηθούν στο έργο της τελικής απολύτρωσης στα ποικίλα του στάδια