Οι μαθητές:α) Να γνωρίσουν βασικές διδασκαλίες του
Ινδουισμού.
β) Να γνωρίσουν αντιπροσωπευτικά
κείμενα, που φανερώνουν θετικές και αρνητικές πλευρές του Ινδουισμού.
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Ινδουισμός: Το
πολυσύνθετο σύνολο των παραδόσεων της Ινδίας, που αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος της θρησκευτικής και
κοινωνικής ζωής της.
α) Το πρόβλημα του
ορισμού
Ο Ινδουισμός δεν αποτελεί μια ενιαία θρησκεία και συνεπώς
δεν μπορεί να περικλειστεί σε έναν ορισμό.
β) Ο πολιτισμός του
Ινδού και οι Άριοι
3.000-1.500 π.Χ.: Πολιτισμός
του ποταμού Ινδού: Λατρεία του θείου ως
γενεσιουργού δύναμης που παράγει τη ζωή.
1.500 π.Χ.:
Εισβολή Αρίων: Πολιτισμός που επικάλυψε τον πολιτισμό του Ινδού,
υπολείμματα του οποίου πέρασαν στον Άριο πολιτισμό ðΤελική
σύνθεση
του
Ινδουισμού.
γ) Η βεδική θρησκεία
·
Η θρησκεία των Αρίων ήταν πολυθεϊστική.
Πληροφορίες μας δίνουν :
·
Οι Βέδες (1.500-1000 π.Χ.): Θεοί ήταν ο ουρανός, ο ήλιος, η φωτιά, ο θεός της γονιμότητας.
Κέντρο της λατρευτικής δραστηριότητας ήταν οι θυσίες προς τους θεούς.
Κέντρο της λατρευτικής δραστηριότητας ήταν οι θυσίες προς τους θεούς.
·
Οι Άριοι
χωριζόταν σε 4 τάξεις (βάρνα =
χρώμα, ή καστες)
1. Οι ιερείς ή βραχμάνοι
2. Οι
πολεμιστές- αριστοκράτες
3. Οι καλλιεργητές ζωή,
4. Οι χειρονάκτες
Η κοινωνική και θρησκευτική τους ρυθμιζόταν από κανόνες που καθόριζαν οι βραχμάνες.
·
Στις βέδες απαντά
η ιδέα της παγκόσμιας τάξης (ντάρμα),
οποία διακρίνεται στη δομή και
λειτουργία του κόσμου, και στη δομή και λειτουργία της κοινωνίας.
·
Το ντάρμα, όπως
και η διαίρεση σε κάστες είναι θείας καταγωγής. Η μεταπήδηση σε άλλη κοινωνική
τάξη επιτυγχάνεται σε μια επόμενη ζωή.
δ) Οι Ουπανισάδες
Ουπανισάδες (800-500 π.Χ.): Ο κόσμος που ζούμε είναι φιανομενικός και αποτελείται
από όντα περιορισμένα στα όρια της μορφής τους. Η θεμελιώδης πραγματικότητα
είναι απεριόριστη και άμορφη.
Μπράχμαν: η θεία πραγματικότητα(υπόστρωμα του σύμπαντος)
στην οποία οφείλονται όλα όας υπάρχουν.
Άτμαν:
“Τμήμα του Μπράχμαν”, θείο στοιχείο που υπάρχει στον άνθρωπο και τον κόσμο. Ο
άνθρωπος όμως έχει στραμμένο το νου του προς τον κόσμο και αγνοεί το βάθος του
εαυτού του, τη θεία πραγματικότητα.
Σαμσάρα: Η
αέναη ανακύκληση των υπάρξεων.
Κάρμα:
Πράξη. Καθορίζει τη μετενσάρκωση του όντος(Οι πράξεις του ανθρώπου εξαρτώνται
από τις επιθυμίες του).
Μούκτι ή Μόξα: Η απελευθέρωση του κόσμου από την οδύνη που
προκαλεί η παραμονή σε μία κατάσταση.
Γιόγκα: Η διαδικασία με την οποία
επιτυγχάνεται η σταδιακή απόσυρση του νου από τον εξωτερικό κόσμο και η ταύτισή
ή η ένωση με το Μπράχμαν (ατομική προσπάθεια).